ANIMA  ROOS


DE VORM

Draaien
In mallen werken
Opbouwen

HET BAKKEN
Aardewerk
Steengoed
Porselein

KLEUR AANBRENGEN
Glazuren
Pigmenten
Slib

 











contact voor meer info

  rodonkstraat 23  9030 Mariakerke
Biografie
Over haar werk
Naked Raku
Porselein
Contact
Home


designed by
innovaconcept


 

 Het maken van keramiek

Draaien

Een bekend beeld voor velen: de pottenbakker aan de draaischijf.
Eerst wordt de klei gekneed om ze homogeen te maken. Op de draaischijf wordt de klei nogmaals gekneed: je werpt de klei op de schijf, je vormt de klei tot een toren en brengt die toren terug naar beneden. Zo worden alle deeltjes spiraalsge
wijze gelegd wat de weerstand bij het draaien vermindert.
Dan moet de klei perfect gecentreerd worden. Perfect in het midden.Dan maak je een putje, de klei wordt geopend en opgetrokken. Optrekken is een druk uitoefenen op de klei tussen de linker- en rechterhand. Door die druk stijgt de klei. Dit vraagt enige handigheid en veel oefenen!
Je laat de vorm drogen tot ze lederhard is. Dan kan je de vorm vastnemen zonder ze te vervormen, maar de klei is niet helemaal droog. In dit stadium kan je de vorm nog versnijden, stukken bijvoegen, aanpassen... naar eigen inspiratie en creativiteit.
(terug naar top)

In mallen werken

Deze kleisoort wordt gebakken in een oven tot 900C. Alle water is uit de vorm "gekookt". Vanaf dit punt is het proces onomkeerbaar. Met of zonder water kan je nooit meer van aardewerk een klomp klei maken.
Aardewerk is nog poreus. Het vocht zuigt er zich in vast. Aardewerk is wat je koopt in primitieve culturen, zijn ook faience-tegels of bloempotten of bakstenen. Faience is niet sterk. Een faience-servies is niet aan te raden.
(terug naar top)

Opbouwen
Met lappen klei ga je opbouwen. Je maakt je eigen vorm, je versnijdt de lappen, hecht ze aan elkaar of neemt er stukken uit. Technisch gesproken kan je op deze manier vrij vlug tot een resultaat komen. Maar het echte artistieke resultaat vraagt uiteindelijk evenveel vakkennis.
(terug naar top)

Aardewerk
Het negatief bestaat in gips. Ofwel gebruik je gietklei. Er blijft een laagje aan de rand van de mallen plakken die zich later los droogt. Je kan ook werken met uitgerolde lappen
klei die je in de mallen plaatst en afwerkt.(terug naar top)

Steengoed
Deze klei wordt gebakken op 1.200C. Dit soort werk is altijd waterdicht.
(terug naar top)

Porselein
Porselein is zeer sterk en wordt gebakken van 1.250C tot soms 1.600C. Porselein is zo sterk dat men het erg fijn, bijna doorzichtig, kan maken. Dat kan je niet met een andere kleisoort. Hotelporselein bijvoorbeeld is zeer sterk. De meeste serviezen die we thuis gebruiken zijn van steengoed of porselein.
(terug naar top)

Glazuren
Glazuur is geen verf, maar een glaslaag die op het voorwerp wordt gebakken. Silex (glas) is het hoofdbestanddeel. Daarnaast dient een metaaloxide als hechtingsmiddel en
smeltmiddelen om het glazuur op een gepaste temperatuur te doen opensmelten.
Hiervan wordt een vloeibare pap gemaakt waarbij kleurcomponenten worden toegevoegd. Zo geeft koper een groene kleur, kobalt een blauwe, ijzer een roodbruine ...
Voor een glazuur "goed" is, zijn vele tests nodig.
Iedere keramist heeft zo z'n eigen glazuurrecepten die hij niet graag aan de grote klok hangt. Een glazuur wordt gegoten of gespoten op het voorwerp. Anderzijds kan je het voorwerp ook in glazuur dompelen.
(terug naar top)

Pigmenten
Keramisch pigmenten zijn chemische samenstellingen die op een bepaalde temperatuur smelten en kleur geven. Het voordeel is hier dat het pigment na het bakken zijn kleur behoudt. Een lichtblauw pigment blijft lichtblauw ook na het bakken. Bij glazuren ligt dit helemaal anders.
(terug naar top)

Slib
Slib is "in". Weg van de glans, terug naar de natuur, op zoek naar het matte. Slib is een mix van klei met water waaraan oxiden of pigmenten zijn toegevoegd. Daarmee kan je verven op rauwe of gebakken klei.
(terug naar top)